torsdag 26 mars 2009

K2, P2, H2O

Så hade då dagen kommit, då jag skulle lära mig sticka på engelska.
Hos Marias Garn på Mariatorget var det uppdukat med stolar, bildvisning och översättningspapper...Vi var 10 st glada stickerskor som nu skulle öppna "Pandoras ask"; vi skulle lära oss de engelskspråkiga stickmönstrens hemlighet.
Jag vågar knappt tänka på följderna; nu finns det knappt några begränsningar för mina stickningar. Hur ska jag hinna jobba? Hinna vara mamma? Det finns så mycket fint som bara skriker på en att man ska testa...HJÄLP!
Helene Wallin hjälpte oss i alla fall att förstå hur grunderna i ett mönster är uppställt, så dagens rubrik betyder Knit 2, Purl 2, Water eller på svenska, 2 rm, 2 am, vatten.
Dvs vatten har inget med detta att göra förutom i det te jag drack på fikat igår....
Här är de två praktiska momenten vi gjorde igår.
Hjärtat skulle vara rätstickat enligt mönstret, men inte enligt bilden. Jag gjorde en våffla, för det var våffeldagen igår.
Den flätstickade lilla biten är liksidig på båda sidorna...Kan bli en snygg halsduk, hmm, kanske har nåt garn till detta projekt...?

När vi hade fikat och provat oss fram, tittade jag mig runt i affären och sa: Du har väl stängt kassamaskinen, så man inte kan handla nåt, för jag ska absolut inte ha med mig nåt hem....?
Det framkom då att det var 10% rabatt för att det var kurskväll....Hur kan man göra så mot mig??? Men så tänkte jag ekonomiskt; om jag handlar det där fina merino-garnet som ser ut som en karamell, så sparar jag 10 kr....Det kostar alltså, i vanliga fall, 100 kr och nu BARA 90 kr...Tänk vad jag sparade...

Visst är det ett underbart garn?! Jag satt bara och klappade på det i en kvart innan jag bestämde mig för den ekonomiska varianten. Jag hade nämligen åkt tillbaka en annan dag och köpt det till fullpris.
Vad jag ska göra är inte riktigt bestämt än....

Idag hade vi datastopp på jobbet i 4 timmar; det är tur att jag har en stickning även där. Så min jobbsjal har vuxit ganska mycket idag...

2 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Karamellgarner är mkt nyttiga och innehåller inte en enda kalori:)

Anonym sa...

Tänk vad du kan spara pengar när du får 10% rabatt till mässan!!!!!!(LOL)Kram T.