fredag 10 april 2009

En låååångfredag

En långfredag för fyra år sedan var jag i Medellin i Colombia med B och A. A jobbade i Bogotá och jag och B hälsade på över påsken.
Vi hade tagit nattbussen från Bogotá till Medellin, en tur på ca 12 timmar, så man var inte så fräsch när man kom fram. Men hotellet där vi bodde hade pool på taket som var väldigt skön att svalka sig i.
På skärtorsdagen när vi kom var vi på mässa i katedralen och hörde då att det skulle gå en procession från en kyrka till katedralen dagen därpå.
Denna sedvänja var inget vi visste så mycket om men vi tog en bra plats i skuggan vid helgonbilden där Veronica torkar Jesu tårar.
Hela programmet sändes i lokalradio upptäckte vi när invånarna gick omkring med öronsnäcka och lyssnade och läste i ett programblad.
Hela staden verkade vara där för det blev bara fler och fler i tåget...
Även om jag inte är katolik så var det fascinerande att uppleva detta fenomen, så långt från den svenska sekulariserade påsken.

Idag däremot har vi tagit det lugnt efter grann-middagen igår. Lite trött kan man utan att ljuga säga att jag är.
Vi tog oss ut på en promenad som skulle bli ganska lång, ca en timme.

För första gången så var det lilla fiket öppet på Hagebyvägen. Tog var sin glass så vi skulle orka ta oss hem.

Här är april månads muddar i pulsklubben. Jag har använt Drops Alpacka med stickor 3, tror jag. Själva mudden passar perfekt, men tummen är lite tight...Men det gör inget, den går på.
Det var första gången jag stickade efter ett engelskt mönster och det kändes inte jobbigt, så nu finns det inte mycket som hindrar.
Solen kommer fram ibland så jag tror att jag ska sätta mig i solen på baksidan med min påsk-deckare....




Inga kommentarer: