söndag 19 april 2009

Nyfärgat

När hästarna som jag skrev om igår sprang, så stickade jag inte. Jag färgade garn. Detta merino/silkgarn som kom med senaste Galenigarn-sändning var ju som sagt var inte cerise som det stod utan ganska så grisrosa. Detta skulle nu rättas till.
Maken köpte några påsar av Kool-aid sist när han var over there och även M i Malmö har skickat några till mig. Dessa skulle nu göra grisrosa garn användbart för mig.

Kool-aid färgar bara animalsikt material, så detta garnet passade bra. Jag valde Cherry och då kan man gissa vad det luktar i mitt kök nu...Just det; körsbär på artificiell väg. En jättebra instruktion finns här.

Men lätt sammanfattat så fuktar man garnet så det är vått men ej drypande.


Blanda till pulvret med vatten så starkt som du vill ha det. En påse till ca 30 g garn, så jag har 3 påsar i denna mugg med vatten. Rör ut så inga klumpar finns. Jag valde att bara färga med en färg, men rör runt i garnet tills du är nöjd. Jag gillar när det inte är helfärgat och med lite skiftningar.
In i micron full effekt i 2 minuter. Kolla att vattnet som lämnar garnet är klart, annars in igen i micron.

Låt garnet vila tills du kan ta i det. Skölj ur garnet med samma temperatur på vattnet som garnet är, annars tovas det.


Färdigt, torkat garn i fin röd färg med lite skiftning.
GLÖM INTE HANDSKAR, FÖR ANNARS BLIR HÄNDERNA SAMMA FÄRG SOM GARNET...Det går bort ganska fort, men....

Annars så har maken och jag bevistat återvinningsstationen med halva kommunen idag och slängt från vår källare.

Vidare till affären för att veckohandla.

Testade ny glass: Nogger mint.
Själva glassen smakar som after eight, men det som är i mitten och som brukar vara krämigt var hårt... God men kanske inte riktigt nöjd...Måste testa fler gånger.



Inga kommentarer: