fredag 10 juli 2009

Same, same, but different

Fredag, den dag i vecka då den ömma modern slipper ställa sig för att laga mat.
Vi brukar hämta hem mat eller köpa lite lättare mat.
Idag hade vi enats om lite räkor, rostbiff, skagenröra, baguette mm...
Räkor och räkor. Vi hade frysta räkor i frysen som vi tog fram igår och hade i kylen över natten. Då kom jag att tänka på de färska räkor som vi åt i Göteborg.
De var torra och salta och hur goda som helst.
De frysta var blöta och smakar inte alls lika mycket.
Men de är klart mycket godare än de "blöta", dvs de som ligger i lake i burk.
Sonen vägrar att äta nåt annat än blöta...Som exilgöteborgare blir man ledsen samtidigt som man blir glad för att man får så många fler färska eller i alla frysta.

Efter att ha släpat den tunga boken fram och tillbaka på tåget, satte jag mig ute i solen och läste klart den. Det skulle vara den sista boken om Erik Winter, men slutet var så där att man säkert kan plocka upp kommissarien igen om andan faller på.

Jag presenterar nästa bok en annan dag. Jag har tagit fram den...

Inga kommentarer: