onsdag 12 augusti 2009

Blöt tur

Dags för fisketur tyckte mor och son. Maken fick följa med.
Turen började med glass för far och son på Eldtomta Café. I mitten av ingenting går vägen från Grödinge mot Skanssundet och halvvägs ligger Eldtomta.
Vi letade sen efter en bra brygga att kasta från. Testade en avtagsväg, men ingen brygga hittades.
Vidare över Skanssundet mot Mörkö med Karin, 30 år...

-Vi åker mot Oaxen, som förra gången, tyckte jag.
Sagt och gjort, mot Oaxens brygga.
Förra gången satt vi där i 2 timmar och bara fiskade och hade det bra,
Denna gången var vi utrustade med brassestolar och medtaget fika.
-Vad konstigt det ser ut där framme, sa jag. Skördar de eller ösregnar det???
Luften var tjock lite längre fram på vägen.
Det ösregnade. Precis över "vår" brygga... Inte kan vi sitta där när det regnar och det är så blött, om det skulle sluta....Vi åker tillbaka en bit.
Utanför Mörkö kyrka fanns en liten äng, där vi tyckte att där skulle vi fika.
Det tyckte miljoner röda myror också....
Vi klättrade uppför en slänt ända upp till klocktornet. Myror där med....Vi klättrade ner igen...
-Vi åker mot Nyköping, sa maken.
-Ja, sa jag.
Vännen T ringde och berättade att hon såg ånglok och vagnar, berätta det för maken och sonen!
-Var är du?, frågade jag.
-Mariefred, och jag har köpt en massa vackra garner, svarade T.
-Jag vill också åka dit, sa jag...

Vi körde vidare mot Nyköping, in i Vagnhärad. Fortfarande inget fika.
"Nynäs slott, 20 km"
-Jag ville att vi skulle åka in där, sa jag precis när vi åkte förbi skylten.
Maken gör en livsfarlig sväng och vips är vi på väg.
Jag har en bok som heter "Bilresor kring Stockholm" och där är detta slott med. Nu kan jag pricka av det i den boken, eller min moder kan göra det, för hon har lånat boken....

Vi gick i parken och plötsligt fanns det två bord för medhavda picknickar. Och en massa myggor, sisådär en 1112579 miljoner, varav de flesta kalasade på mina ben.
Snabbt svälja te och sen börja slå ihjäl några...
i Orangeriet fanns en blomsteraffär med egenhändigt uppdrivna växter med facila priser.
Känner dock inte att jag ska köpa nåt innan ett enklare skärmtak är byggt...
En snabb titt på Studsvik och sen vidare mot Nyköping.
Ömsom regn ömsom solsken. Men mest ösregn...
Hittade en kebabrestaurang med god mat och sen lite fönstershopping innan vi gjorde återtåget till stan igen. I ösregn...

2 kommentarer:

maja sa...

Där var vi igår också, vid slottet alltså. Vi campar på Sandvikscamping inte långt från Nynäs slott. Tänk om vi hade träffats och inte visste om det :)

Hugomamma sa...

Det var en busslast pensionärer där när vi var där. Såg även några cyklister...
Men ingen som stämmer överrens med ditt foto. Men vad roligt det hade varit!
Ni ska inte förbi Huddinge på hemvägen???