torsdag 29 oktober 2009

Kreativ morgon

Det är så skönt att vara ledig!
Man kan gå upp tidigt, bara för att man vill...
Jag satte mig kl. 6 i soffan och läste klart de sista 40 sidorna i min bok.
Efter det tog jag upp stickningen som låg jämte och stickade klart min väst.
Så här blev den....
Här är mönstret.
Fast jag har en hel kaffeburk full med knappar, så hittar jag inte 4 st likadana. Varför är det så?
Jag brukar ta hand om alla knappar när jag kasserar mina gamla kläder, de som ej ges bort...
Jag fick ärva en hel del av modern när jag flyttade hemifrån då jag sydde massor av kläder, så det finns säker knappar där som är dryga 40 år och hur häftiga som helst. Men de är inte 4 st och passar denna västen.
Jag har plockat fram garn, stickor och mönster för att ta med på kryssningen vi ska på ikväll.
Det är bara i nödfall jag kommer att ta upp stickningen, men morgondagen kan vara lite seg.
Men skönt ska det bli att sätta sig vid dukat bord och bli serverad mat. Vi har inte tagit buffé, med andra ord...
Kommer ihåg första gången, sen vi blivit föräldrar, skulle åka själva på kryssning. Vi fick biljett till nån Ånedin-linje, som vi inte visste vad det var...En hytt på övre däck, strax under skybaren.
När vi kommer till båten ser vi Östersjöns minsta kryssningsfartyg, eller båt rättare sagt. Vår hytt låg en trappa upp och i skybaren var det bara fulla pensionärer.
Vi tänkte att vi i alla fall skulle få sitta i lugn och ro och äta á la carte, när vi för en gångs skull, var ute. Vi fick bord nr. 10.
Det vara bara det att det var 12 st till som fått bord nummer 10! Och det var buffé, med en kö av harklande pensionärer som veckan innan firat sin 70-årsdag på båten...
Vi var inte "riktigt" nöjda. Det kanske inte var båtens fel, utan att vi hade fel förväntningar.
Efter det har jag alltid dubbelkollat båt och tillgång på restaurang mm...
Denna gången blir det Silja Galaxy. Med Magnus Carlsson, som kommer från samma håla, Fristad utanför Borås, som min make. Eller rättare sagt, de bodde på samma gata när de var mindre...En lassie!

3 kommentarer:

elisabet sa...

Härlig knappsamling!
Jag har också en samling efter min mamma som var sömmerska och jag slänger ALDRIG ett plagg utan att först sprätta bort knapparna.

Monica Hansen sa...

En kul grej, ta alla knappar helt olika:)

maja sa...

Så är det för mig med, massor av knappar men aldrig antalet man behöver. Åkte Ånedinlinjen för en massa antal år sedan, har ungefär samma erfarenhet. Min man fick en blodig biff, riktigt blodig den sa muuu när han satte gaffeln i den.