lördag 26 december 2009

Annandag eller annan dag

Idag tänkte vi ge oss ut i världen igen.
Igår gick vi inte utanför dörren....på hela dagen. Underbart!
Satt bara i soffan och stickade och tittade på TV. Verkligen avslappnande!
Idag var det dags att införskaffa mer mat och kanske kolla lite på rean.
Vi har tittat på bäddmadrasser ett tag, till vår säng. Nu skulle vi titta närmare och besökte Box:en i kurvan.
Vi tittade och beställde men fick inte betala, det var nåt fel på deras kassa...Maken skulle ha betalat idag, för han fick julklappspengarna. Nu kommer jag att få betala när jag hämtar madrassen om två veckor. Nåja, jag vet vad han heter och var han bor...Vi ska nog klara av att kvitta debet mot kredit.
Åkte vidare i snömodden där det snöar lite grann, men blåser mer.
Kapp-Ahl var mitt nästa mål. Maken släppte av mig och åkte vidare till mataffären, så jag skulle kunna kolla i lugn och ro. Hittade nu inget, för det var nästan ingen rea i den affären...Dumt att betala fullpris när det finns åtminstone i andra...
Efter matinköp tog vi oss bredsladdande hem och mötte ännu en snövägg som måste bort om post och tidningar ska komma fram i morgon och måndag. Och mer snö på gång.
När jag bodde i Göteborg sa vi alltid att Norrland börjar i Alingsås och jag håller nog fortfarande på det! Så här mycket snö vet jag inte när vi fick på denna korta tid.
Kanske ska plocka fram varmluftspistolen...

Mönstret till min mössa som jag stickar i parti och minut är som följer:
s/m 96 m, (l/xl 104 m) ca 50 g beroende på tjocklek på garnet.
st 4,5 eller 5 beroende på hur tjockt garn du har. Resår 2 rm, 2 am.
Sticka tills 15 cm, (18,5 cm), minska varannan rapport med 2 am till 1 am = 84 (91)m.
Sticka ett varv. På nästa varv minskas de resterande am till 1 am. =72 (78)m.
Sticka ett varv. På nästa varv minskas varannan rapport med 2 rm till 1 rm. =60 (65).
Sticka ett varv. På nästa varv minska de resterande 2 rm till 1 rm = 48 (52)m.
Sticka ett varv. På nästa varv stickas alla maskor ihop 2 och 2= 24 (26)m.
Sticka ett varv. På nästa varv stickas alla maskor ihop 2 och 2= 12 (13)m.
Dra tråden igenom de återstående maskorna och sy ihop bakstill.
Man kan även sticka denna på strumpor, det är samma antal maskor. Den blir elastisk...
Detta är ett Drops-mönster men jag hittar det inte längre och jag har bara kvar sidan 2, så jag vet inte vilket nummer det har. Men det är egentligen ett herrmönster.
Jag har stickat mössan i både ullgarn, 2-trådigt och nu Angorina Lyx.
Jag har nu gjort 5 stycken och fler är på väg... Tar ca 2 timmar framför TVn med en mössa...

2 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Jättebra mössmönster! prova gärna falska flätor på..

Ja, Norrland börjar absolut i Alingsås:)

maja sa...

jätte bra mössor ser det ut som, ska nog sticka en i alla fall, till min gubbe.