onsdag 23 juni 2010

Äntligen semester!

Oj, vad det var svårt att vakna i morse. Trots det kom jag tidigare än någonsin till jobbet, redan 6:40...
Jag kan inte skryta med några stordåd idag, kände direkt att orken inte fanns.
Jag tog en friskvårdstimme för klippning/mental avslappning och lät Denise klippa håret kortare.
Fast jag var ganska korthårig innan, var golvet som vanligt täckt med rött hår, överallt...Och ändå ska rödhåriga ha minst antal hårstrån...Gäller inte mig! Men jag kanske är blond fast jag är rödhårig...?!

Jag förklarade kanske kryptiskt igår, när jag skrev hur jag gjorde uppläggning med många maskor, där garnet på den ena sidan har en tendens att ta slut före maskorna.
Så här gör jag i vanliga fall, gör en ögla efter att ha dragit fram så mycket som jag tror att det går åt.
Om man istället har två ändar, tex två nystan eller börjar inifrån och utifrån
Så sätter jag ihop dem med en knut, som lätt kan tas upp när man ska fästa, gör sen en ögla som jag stoppar stickan i, precis som vanligt...
Men istället för att använda den utdragna garnstumpen på ena sidan (över eller under -se bilden), så tar jag den ena änden över och den andre under.
Då spelar det ingen roll hur många maskor jag ska lägga upp, det finns ändå alltid garn kvar. Och jag slipper att bli helt galen och få dra upp allt för att det inte finns garn till de sista 20 maskorna. Om man inte lägger upp med bara en tråd då...Men det blir inte lika snyggt.
Det syns inte i efterhand om du lagt upp med två nystan, för man fäster ju alltid den första början ändå...
Nu ska jag ut och läsa min bok, se gårdagens inlägg. Maken ska ut och äta, så det blir konstigt nog ingen fotboll på vår TV, i alla fall inte där jag ska vara. Om sonen ska se kan han göra det på sitt rum. Idag är jag kung över fjärrkontrollen!

2 kommentarer:

sinneskatten sa...

Så smart, jag brottades just med det problemet idag, skulle lägga 365 maskor inte beräknade jag garnet så det räckte inte!

Anette sa...

Tack! Nu förstår även jag;)