söndag 25 juli 2010

Numera kortare

En konstig tomhet var det igår kväll, när sonen hade åkt iväg. Inte helt otrevlig...Man kan liksom få se de tv-program man vill, utan att man behöver ta hänsyn till en teknadfilm-beroende 11-åring...Man kan även få se vilka deckare, hur blodiga de än är, som helst...Utan att behöva ta föräldraansvar.
Och även i morse var det lugnt och tyst och när vi väl kommit upp och ätit frukost, kunde vi välja att åka och handla på plankaffären, utan en massa tjafs om att följa med eller inte följa med.

Här är den bok jag håller på med för tillfället. Jag har väl redan startat för några dagar sen och jag gillar boken. Liksom alla de andra som de har skrivit. Det är Tre sekunder, av Roslund & Hellström. En deckare med Ewert Grens som huvudperson, som vanligt.
Nu är det nya kortare axelbandet monterat och klart på den virkade väskan. Det brinner i fingrarna av lust att göra en till, kanske lite mindre, så jag ska nog åka och köpa mer garn i morgon. Inte till blommorna, men till det som i denna väskan är vitt. Jag vet inte vilken färg det blir, men kanske svart eller turkost eller lila. Det beror lite på vilka färger som finns inne. Annars kanske jag gör en kortärmad kofta eller linne...
Det kanske är bra att dämpa "den första arbetsdagen efter semestern"-ångesten med att starta ett nytt projekt.
På sjalen är jag framme vid kantspetsen, så nu är det nästan klart och jag kan med gott samvete påbörja nya saker. Och fortfarande har jag gott om tid inför födelsedagen där den ska lämnas...eller skickas...
Inatt fick vi det första riktiga regnvädret sen innan midsommar och det öste ner i flera timmar. Idag är det fortfarande fuktigt men det blir varmare och varmare och därmed känns det nästan som ett våtvarmt omslag. Inte så skönt, men ändå...

1 kommentar:

maja sa...

visst kan det vara skönt med vuxentid, när barnen är små (yngre) för mig är det ju ganska länge sedan som jag hade det problemet.
Jag ta gärna emot tygerna som ligger och väntar hos dig, det måste nog bli en helg som vi träffas nu eftersom du börjar jobba igen eller en eftermiddag när du slutat, jag börjar jobba den 11/8 oavsett vad det nu blir. Veckorna går ju så fort, man tror alltid man ska hinna med mycket mer än man sedan gör.