torsdag 1 juli 2010

Riga

När man kommer med båten från Stockholm till Riga är detta vad man kan se, om man letar efter Swedbanks huvudkontor i Baltikum. Som maken gör....Denna glasbyggnad är just Swedbanks huvudkontor i Baltikum. Jag var överlycklig, för då slapp vi leta upp byggnaden senare för fotografering
Jag sa dessutom att så bra bilder kan han inte få på närmare håll. Han höll med. Thank God!
Om man inte visste i vilken stad man var, kan man gå till Centralstationen, där det står Riga på det höga tornet. Bara för upplysnings skull....Tack, då vet vi!
Vårt fina hotellrum, på Tallink Hotell Riga. Nybyggt, klart i april i år, luktar t om nytt.
Varmt och soligt men också grönt. Glassförsäljare i varje gathörn och för säkerthets skull, även var 20 meter.
Har jag sagt att det var varmt? ca 28-30 grader...Då kan man dricka sig igenom en stad utan problem. Kall cider...mmm
I gamla stan fanns det en himla många fina hus och torg med diverse försäljning av både stickat och bärnsten och en massa krafs. Jag köpte ett bärnstenshalsband. Hade bara 2 innan...
Här kan man dessutom se på fotbolls-VM, om man känner för att sitta ute och dricka samtidigt, det var kravet. Vi kom dit mitt emellan två matcher, till makens förtret.
De gamla zepelinarhangarerna är numera marknad. Och jag glömde i förra inlägget tala om att man kan hitta akrylgarn i en av dem, men jag gillar inte detta material, så jag köpte inget. Men det finns också en himla massa frukt, grönsaker och annat som luktar gott och så fanns det köttmarknaden och fiskmarknaden, som luktade mindre gott. Men kul att uppleva på nära håll.

På det hela kan jag bara rekommendera denna stad, Vi är jättenöjda. Prisläget är bra och de flesta kan engelska, annars finns ju kroppsspråket och papper och penna.

2 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Vilken trevlig resa!

Hugomamma sa...

Japp, det var det....Pröva!