söndag 1 augusti 2010

Barnarbete

I morse kom jag ut på en snabb promenad innan kl. 7. När jag satt på altanen kom grannen ut, hon hade också gått ut tidigt, men lite efter mig, annars hade vi kunnat ha sällskap. Det är trevligt att gå och prata...
Ut och tvätta av den understa balkongen och sen in i duschen. En tvätt i maskinen och sen frukost i lugn och ro.
Fortsättning av "olja in balkong"-dieten nu på den understa... Och sen även staket på baksidan.
Tur att man har en liten trädgård.
När jag satt och vilade efter väl utfört arbete kom maken ut på altanen och meddelade att sonen höll på att lägga plastgolvplattor på den översta balkongen.
Man kan inte kalla det olagligt barnarbete, han får inget betalt. Men det vet han inte om än...
Han undrar vad han ska få för belöning och gillar inte svaret "Du slipper stryk idag". Jag får ju aldrig stryk, säger sonen...Nej, och inte idag heller.
Vi ska snart åka till Göteborg och då gå på Liseberg. Kanske kan det räknas som belöning...?

Idag blockade jag Haruni-sjalen. Den blev lika skir som jag trodde och jag är väldigt nöjd med den.
Jag ska skicka den i nästa vecka, så efter det kan jag lägga ut bild på den.
Igår kväll virkade jag 15 st afrikanska blommor till det där linnet jag ska göra.
Maken såg lite frågande när jag stratade virkningen av blommorna.
-Du gjorde ju klart en sak precis, måste du börja på nästa med en gång?
- Japp, svarade jag, det måste jag för att jag har längtat efter detta...

5 kommentarer:

Elenor sa...

Jag tycker det är en helt schyst betalning att slippa få stryk för fullföljt arbete! Din son är en lycklig son! Hihi! Och det förstår men ju att om ett projekt är avslutat så påbörjas nästa, varför slösa tid på ingentin??

Muminmamman sa...

Här kommer mitt alldeles egna sommartips: pulsvärmare i gips, med fördel på den hand man brukar mest...

Hugomamma sa...

Stackars Muminmamman! Men du stickar ju inte...Och barn har du ju som kan göra jobbet för dig; what´s the problem?

Muminmamman sa...

Ja, jag har ju en kreativ make också, eller vad sägs om en uppblåst bag-in-box-påse som en kudde att vila den stackars armen på? Och så har jag ju en omtänksam vän också, så jag har en matchande, gipsvit pulsvärmare till den andra handleden att se fram emot!

Hugomamma sa...

Hoppas bara att du fick del av det som var i Bag-in-boxen...Så du hade lite roligt...
Annars kommer du hit, så tömmer vi en till, så du kan ha i fall den gamla går sönder. :-)Du kan ju i alla fall inte köra bil eller cykla.