fredag 27 augusti 2010

När man inte kollar...

Igår kväll, när jag virkat min åttonde blomma till sjalen, la jag ut hela längden på bordet för att kolla att det var tillräckligt för en sjal eller om jag skulle virka till en eller två...
Åtta blommor ska bli 120 cm, som det står i mönstret.
Det finns visst någon slags virkfasthet, men vem bryr sig, det är en sjal...
Men det var just det jag skulle ha gjort, brytt mig. Åtta virkade blommor på mitt bord är inte mer än 70 cm. De är 9 cm istället för 14.
Så vad göra? Jag har funderat hela dagen på om jag vill virka en himla massa fler blommor eller om jag ska börja om från början.
Man kan inte repa upp garnet, men välja en eller två storlekar grövre virknål, som jag borde gjort, då jag virkar krampaktigt fast och börja om på ett igen.
Jag lutar nog tyvärr mot det, att börja om från scratch...Inte min melodi egentligen, men ibland måste man rucka på sina principer, eller kolla tidigare så att allt stämmer...
Men garnet är fint!
Maken hämtades med taxi kl. 5 i morse för en kick-off i Danmark. Det var inte precis så att jag bara kunde somna om, så jag var på jobbet extra tidigt, 6.45 istället. Jag är liiite trött nu...
Men snart kommer P och ska sova över. P är min kompis, inte sonens. Vi ska äta och dricka gott och blanda drinkar hela kvällen tills någon (jag) somnar i soffan..
Sonen är också glad, för det är hans gudmor, som kommer.
När katten (maken) är borta, dansar råttorna (sonen och jag) på bordet....

2 kommentarer:

maja sa...

låter trevligt det där med katten och råttorna :)

Hugomamma sa...

Japp, det var det!