onsdag 25 augusti 2010

Spännande saker

När jag väl var klar med den förra boken, hade jag ett litet break, ja på en dag eller så, när jag inte läste något mer än tidningen.
Men när arbetsveckan startade igen, var jag tvungen att grabba tag i nästa bok i serien om Hammarby-poliserna.
Mamma, pappa, barn, av Carin Gerhardsen.
Början är i alla fall spännande, hoppas att fortsättningen håller samma stil.
När jag gick till "Litet nystan" för att lämna av min påse med stickningar till Hjälpstickan, gick jag förbi detta; en filminspelning.
Jag såg inga kändisar, men det regnade lite och sådana kanske inte behöver vara ute i sådant väder.
När jag mötte "Gipstrollet" hemma på stationen sa hon att hennes arbetsplats också var en filminspelning, i morse...Kanske samma. Jag borde kunna lura ut det, så många deckare som jag läst genom åren...
Kanske kommer svaret på den frågan i morgon.
Det här var det som jag unnade mig, för att jag varit "så duktig". Eller helt enkelt för att jag var sugen. Varför ljuga för mig själv, även om jag varit duktig?!
Två nystan Fame trend som ska bli den här virkade sjalen från Allers stickbilaga, som jag köpte i måndags.
Det är konstigt; jag har virkat riktigt mycket detta året. Det började så smått med "Odd mama"-kappan och har sen fortsatt med de afrikanska blommorna...Hur ska detta sluta? Kommer jag att virka dukar efter mormors alla mönster eller kanske ett överkast i bohusrutor, om det nu finns?...
Men det är ganska avslappnande att virka, och lite omväxling mot all stickning som sker.
Jag fick en fråga om Hjälstickan. Man stickar och skänker sedan till Hjälpstickan som i sin tur lämnar vidare till olika projekt, beroende på var man bor eller lämnar in.
I Stockholm kan man lämna in på just "Litet nystan" på St. Paulsgatan, där hämtar Ulrica, märker upp det inlämnade med särskilda etiketter, och lämnar vidare till Stockholms Stadsmission. De inlämnade sakerna får inte säljas vidare.
Gå in på länken ovan och titta vad som finns nära dig, om du är sugen på att sticka till någon annan.
Sen finns det andra välgörenhetsprojekt på andra ställen i Sverige, som Stickhjälpen.
Det är ett bra sätt att hålla garnbeståndet på en bra nivå, när man samtidigt måste hålla igång alla garnaffärer man går förbi.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en fin sjal. Får köpa den tidningen. Har just börjat på ett par sockor i liknande garn. Har haft ett bröllop att fixa kläder till, har sytt klänning, stickat en sjal, köpt nya smycken o skor.
Min dotters bröllop. Skönt nu med en enkel strumpstickning./Ann-sofie

Hugomamma sa...

Jag har precis fått ihop tre st blommor. Än så länge är jag fascinerad av meleringen...
Vad trevligt med bröllop; det var ett tag sen jag var på nåt, men allt går i vågor.