söndag 5 september 2010

Söndagsfika

Japp, vi kom till Sturehofs slott för en söndagsfika.
Detta slott ligger utanför Norsborg i Botkyrka precis vid Mälarens strand.
Vid bröllopet i somras bjöds de kungliga gästerna på lunch här en av dagarna.
Det var många som ville fika denna härliga höstdag, så det tog lite tid innan våra smörgåsar kom. Ja, även jag tog en smörgås...Men först åt jag en citronmarängpaj. Och en kopp te. Men oj, vad sött det var! Det är klart att jag förstår att maränger är sött, men har man inte ätit så mycket sött det senaste året, så känner man det väldigt väl, när man nu gör det...
Men smörgåsen var värd att vänta på. Grovt filmjölksbröd med kokt ägg och ansjovis på med grönsaker.
Tog en tur till Sturehofs Krukmakeri, men jag hittade inget som jag ville ha. Eller kanske bättre att säga så här; det fanns för mycket för att jag skulle kunna bestämma mig. Trots att maken inte var med där...Han och sonen stannade vid bryggan.

Inga kommentarer: