söndag 24 oktober 2010

Afternoon tea

Idag önskar man nästan att man hade gått i ide. Det ösregnar och man vill inte lämna soffans värme med stickning mm.
Men idag har jag stämt träff med väninnan A, som fyllt år sen vi träffades sist. En liten present ska överlämnas. Boken "Från kalasbyxor till fluortant" som passar oss 65or...Ord som vi vuxit upp med som nästan har försvunnit, om de inte redan är borta...Jag älskar sådana böcker. Nostalgi på hög nivå...
Nåväl, vi träffades på Grillska huset, Stadsmissionens hus i Gamla stan där de serverar Afternoon tea varje söndag fram i november.
När man ser ett sådant här bord med en massa godsaker, så uppstår det lite ambivalens. Vad ska man börja med? Hur mycket orkar man med?
Här är det scones med rödlök, den närmast sylten och så vanlig scones. Lemoncurd, philadelfiaost, brieost och vildhallonvaniljsylt. Detta är bara början... Den första av raden av tekoppar. Jag tror jag hann med tre och en halv innan det sa stopp. Förr kunde jag drick flera liter te, varje kväll...Men så fick jag magsår också...Sen gick vi på kakdelen. Men inte orkade vi äta upp allt....Tyvärr. Ögonen ville ha mer, men magen sa stopp...
På vägen hem hittade jag en pimpad papperskorg...Glasmosaik runt om, rikigt snygg!!!Finns att tittas på på Gamla stans tunnelbana.
Förresten, så hann jag sticka en mössa igår och i morse. Nästa ska strax påbörjas. Det är ju snart syfestival i Älvsjö och man kan säkert lämna in sitt bidrag till Hjälpstickan på mässan. Då tänkte jag att det var dags att sätta fart, nu när kylan kommit till stan. Kanske för att stanna nåt halvår eller så.

2 kommentarer:

Ulrica / Fantastick sa...

Nostalgi! Tekoppen du drack ur, sånna koppar hade min mormor och morfar. oj oj... jag hade glömt!

Hugomamma sa...

Visst ploppar det upp en massa minnen när man ser gamla saker. Nostalgitripp...Jag kan varmt rekommendera fikat!