lördag 30 oktober 2010

Vårkänsla

Lite trötta efter en väldigt trevlig och god middag med kära grannar. Plötsligt var klockan kvart i morgon och man riktigt kände hur trött man var, det var ju fredagskväll dessutom...
I natt vaknade jag av att det var så varmt, att jag var tvungen att öppna balkongdörren. Då ska man tänka på att jag hittills i veckan somnat med tjocka strumpor på fötterna...
Vi gick efter en långsam frukost ner till centrum, där jokkmokkarna höll på för fullt. Det var t om en som jojkade...Men det är trevligt när det händer saker på nära håll.
Sen är ju vädret som en vårdag. Sol, lätt vind och en massa flygfän i luften.
Det brydde vi oss inte om så mycket, för vår vattentunna skulle tömmas och man märker hur mycket 160 liter är när man måste tömma dem ovanför trädgården. Jag vet inte hur många vändor det blev, men vatten det fanns det...Även de stora krukorna tömdes på sitt innehåll, för att vänta på våren. Ja, den riktiga alltså...
Jag påbörjade en sjalstickning i limefärgad lingarn. Kanske kan jag ha den själv...Jag ökar i båda andarna på båda varven och i mitten på räta...Den kommer alltså inte bli liksidig trekant, utan mer utdragen....kanske blir det bättre. Det var Dödergöken som skrev att hon brukade sticka sina sjalar så, så man kan sno dom runt halsen... Så vårljus och temperatur, vårgröna glasögon och limegrön linnesjal...Vintern är nog långt borta!

2 kommentarer:

Ingrid - Inola sa...

Du har en så mysig blogg, kikar ofta hit och tittar på allt fint du skapar med dina händer. Det där med att öka i sidorna på varje varv lät väldigt intressant, det ska jag testa. Får jag bara fråga hur du ökar i mitten på räta varvet, blir det varannan gång på höger sida om exakta mitten och varannan på vänster? Hoppas du förstår hur jag menar ...

Hugomamma sa...

Hej där!
Om du förstorar bilden, så syns det kanske att jag har en mittmaska. Jag ökar med ett omslag på båda sidorna om den. Detta gör jag bara på räta varv, men med ett omslag innanför kantmaskan på både räta och aviga varv.
Så räta varv fyra ökade maskor och aviga varv två ökade maskor. Man kan säkert öka på olika sätt, men så här gör jag denna gången...Nu ska jag titta in hos dig.
Vad roligt att du gillar vad jag gör.