fredag 26 november 2010

En liten present

Muminmamma fyller 41 år idag.
Jag ska på kalas om två och en halvtimme. Jag tror inte att hon hinner att kolla in min blogg innan jag kommer dit.
Men om hon hinner det, så ser hon vilken fin sjal hon kommer att få i ett litet paket.
Strax över 25 gram vägen den och är stickad i kidmohair av något märke jag inte kommer ihåg, just nu...
Just färgen är verkligen "muminmamma-färg" dvs rosa.
Hon är liksom jag, helt inne på en färg. Hon på rosa och jag på grönt. Ibland några utsvävningar i olika riktningar, men i slutändan så vet man vad som gäller.
Annars har jag tagit mig till jobbet. Skönt att vara tillbaka, men det var även skönt att vara hemma med snoriga sonen.
Igår var jag så uttråkad att jag stickade tre mössor i olika färger. Bild kommer senare.
Idag kom jag på, nu när jag åkte hem, att jag har en väninna som fyller år nästa helg och som säkert önskar sig något...Undrar vad det ska bli; Sjal eller mössa?
I morgon kommer svärmor och stannar i ett dygn. Jag ska dra runt henne på stan och titta på julmarknader och liknande.
På återseende!

Mönster; Lägg upp 9 maskor och sticka de tre yttersta maskorna i varje sida räta varje varv. Annars stickas slätstickning.
På varje varv ökas en maska innanför de tre yttersta maskorna. På alla räta varv ökas även en maska på var sida om mittmaskan. (På alla räta varv ökas alltså 4 maskor och alla aviga varv 2 maskor.)
Sticka så här tills du är nöjd med storleken. Då stickar du två maskor i varje maska för volangen. Sedan stickas slätstickning så lång som du vill att volangen ska vara. Maska av på avigsidan, då lägger sig kanten snyggast, enligt min mening...
Jag hittade tipsen om ökningar hos Dödergök. Jag kan tycka att en sjal där man ökar lika mycket i alla sidor är svår att sno runt halsen. Och det är det jag gillar med denna sjal, den blir lite mer hanterbar, då den blir längre i sidorna.
Lycka till!

3 kommentarer:

Elsy sa...

Vilken vacker sjal.Jag skulle vilja göra en lika.Vill du dela med dig mönstret?
Ha det så gott Elsy

Muminmamman sa...

Ta en och betala för två - ja, så är det att vara gift med en tvilling.. Så kan det också gå när man kommer med en fin, rosa sjal till Muminmamman - man kan åka på att sticka en till, till Snorkfrölen! Tusen tack så länge i alla fall! Så får jag snart dra med dig på något annat högkulturellt evenemang än "Dyngk*t osv".

Hugomamma sa...

Muminmamman;Vad sägs om Chippendale? Om de skulle råka befinna sig på vår breddgrad....
Elsie; Jag har lagt ut det lilla som finns i något inlägg, men jag ska skriva ut mönstret igen, kanske i morgon...
Då kanske Snorkfröken kan sticka sin egen sjal...?