lördag 12 februari 2011

Kallt ute

I morse stickade jag klart min mössa, som jag påbörjade igår.
Det är Colinette Zansibar, stickor 8, 60 gram. 10 maskor/10 cm.
56 maskor enkel resår, på rundsticka, i några varv och sen rätstickning tills man vill ta in. Ta in var fjärde maska varvet ut. Sticka 2 vanliga varv, ta in var fjärde maska, byt till strumpstickor, sticka 4 varv, sticka ihop två och två, ett vanligt varv och sen två och två igen. Dra tråden igenom de återstående 7 maskorna och fäst.
Sen gjorde jag en tofs genom att snurra runt en fjärrkontroll som jag ägde makten över, den går till lampor, inte TVn...När du är nöjd med garnmängden, dra garnet igenom det snurrade, dra loss det från fjärrkontrollen och snurra garnet runt toppen med tråden igenom, uppåt.
Sen virkade jag en lagom lång snodd och sydde fast i toppen av mössan.
Jag har inte testat mössan än, för den passade inte till den jackan jag tog på mig, när vi gick och handlade.
Men den är väldigt skön.
Nu är otroheten förbi, för den här gången och vantstickningen går framåt, till skillnad från de svenska framgångarna som går bakåt i alpint...
Men det finns ju någonting att se fram emot, kvällens melodifestivaltävling från Scandinavium.
Men då måste jag sticka något annat, så jag kan se på tävlingen...

Vem vinner?

Inga kommentarer: