söndag 24 april 2011

Nu blommar det!

I mitt fönster finns det två blommande växter. En orkidé, Phaleonopsis och en blommande tolv apostlarna. Orkidéen blommar ganska ofta och mycket, men den andra blomman blommar ofta bara en eller max två dagar och sen dröjer det ett bra tag. I alla fall hos oss...Men nu när jag har hittat substral växtnäring, så kanske det sker lite oftare och mer.
Jag har alltså äntligen bestämt mig för att virka en sjal i djup lila öglemohair.
Det är en Tony Irving-sjal, virknål nr 10.0, ganska tjock med andra ord.
Jag vet inte om det räcker med ett hekto av garnet eller om jag måste ge mig av till Gamla stan och köpa mera garn, men det visar sig.
Jag har legat fast i soffan med foten i högläge. Även i natt låg foten högt. Nu börjar jag att kunna stödja lite lätt på den, men jag vågar inte gå ut, fast vädret lockar.
Men jag kan virka ändå...och leka med min iPad. Jag har nu kommit igenom alla 18 nivåerna på alla tre svårighetsgraderna. Vad gör man sen?
Man kanske ska prenumerera på en sticktidning som har iPad-app...

2 kommentarer:

maja sa...

En tolvapostlar blomma har jag haft, eller jag hade många och jag gillade dem för de täckte fönstret så bra. Men helt plötsligt dog alla,fattar inte varför.Ser ut som att du haft en skön ledighet :)

Hugomamma sa...

Jag har lovat svärmor ett skott, men jag tror att det kommer två, så då kan du få ett om du vill...