torsdag 11 augusti 2011

Snart inlagd

Processen att lägga in gurka började redan förra veckan.
Jag hade hittat västeråsgurka men inga dillkronor på Citygross i Kurvan. Jag köpte inga gurkor...
När vi var ute på Värmdö i fredags hittade jag dillkronor men inga gurkor. Jag köper dillkronor.
Nu har dillkronorna stått i ett vattenglas sedan i fredags.
Idag hittade jag gurkor på Citygross i kurvan, som jag köpte tre kilo av.
Nu ska här läggas in gurka.
Jag har borstat och skivat dem inte jättetunt, utan lite tjockare...
Nu ska det ner några lökar, ättika och socker/salt...
Här kommer receptet om nu någon blev sugen på inlagd gurka:

Vivans gurka
3 kg västeråsgurka, borstas och skivas
1 kg socker
0.5 kkp salt     blandas med sockret
2 gula lökar
2 msk senapsfrö
dillkronor
3.75 dl 12% ättikssprit

Allt varvas i en spann. Låt stå 2 dygn. Lägg i en bit pepparrot överst i varje burk

Bra att ha som gåbort-present eller bara äta själv på en pastejsmörgås.

Jag har nu stickat klart Mysteriesjalen och nu ska den blockas...Återkommer med bild senare.

Inga kommentarer: