söndag 25 december 2011

Julefrid

Julefrid är överreklamerat.
Vad är sällskapsspel och pussel mot att möblera om ett vardagsrum?
Vad är glöggdrickande mot att få damma av alla böcker i en bokhylla som man ändå måste ta ur, för att kunna flytta?
Vad är det att sitta i soffan och läsa julklappsböcker mot att dra soffor i rätt läge, samt att dammsuga de samma bakom kuddarna?
Överreklamerat är ordet för dagen.
Eller inte...
Jag hade gärna spelat TP eller monopol.
Jag hade gärna lagt ett pussel, nytt eller påbörjat en annan jul.
Jag hade gärna suttit i soffan och läst ur mina båda böcker som jag fick igår.
Men så blev det inte.
Maken hade sett att TVn han spanat på kommit under hans riktpris, så i fredags, när jag hämtade honom från tåget, för att köpa pizza, åkte vi först och köpte en TV.
En STOR platt TV.
När man har en 28" tjock-TV i en TV-möbel så kan man nog inse att en större plattare TV inte kommer att passa.
Och inte kan man ha samma avstånd till sofforna heller.
Man måste dela TV-möbeln och flytta runt halva bohaget. Bara för att det kommer en större och plattare TV.
Det enda som är bra, är att dammet kan reduceras ordentligt i nivå. Och kanske att det blir bättre bild.
Och i morgon måste vi köpa persienner, för solen kan få för sig att skina in och då hamnar den mitt i den stora platta bilden.
Nåväl, dessa har jag efterlyst ett bra tag, så inget ont som inte har något gott med sig...
Men sedan är jag ledig fram till den andra januari. Då kan jag få läsa mina böcker....
Den ena är rena instruktionsboken om hur man blir en tant Supertanten, av Elin Ek.
Den andra har min fars syssling skrivit om en kvinna i släkten, Mina upplevfelser, Clara Pauli. Också spännande att läsa, i alla fall för mig....
Jag fick några andra bra julklappar till, så jag är nöjd.
Nu ska det visst dras sladdar, så TV fungerar...
Återkommer när det blir lugnare i huset.

Inga kommentarer: