söndag 12 juli 2015

Garnsafari mm

När jag i tisdags var uppe på Kinaresor, för att lämna visumpappet inför vår Kinaresa i september, fick jag veta att den resan blir inställd pga för få anmälda.
Eftersom jag planerat detta i tio år, bokat i november, blev jag ledsen.
Det kändes som att världen gick under. Jag SKA gå på kinesiska muren när jag fyllt femtio!


Jag fick tips om att söka ny resa hos Lotusresor, så jag ringde för att kolla om de hade tillräckligt med anmälda till en Pekingresa exakt samma datum som den andra resan. Det hade de, så vi bokade.
Denna resan blir åtta dagar Peking de luxe istället för Shanghai och Peking, men muren är med och det är samma del med linbana upp.
Det kommer att bli en bra resa.


Jag har stickat sockor till brorsonen. Ett kul sätt att göra av med restgarner och de kommer till användning.


Igår började jag semestern med att möta Marita på centralen. Hon kom med tåg från Söderköping och vi ska på garnsafari.
Vi börjar med frukost på Vete-katten. Välbehövligt eftersom båda var trötta.


Vi kom lite tidigt till Gamla stan, satte oss på Stortorget och stickade i väntan på att Makeri 14 skulle öppna.


Väl där köpte vi oss lite garn.
Alltid trevligt att träffa Stefanie.


Vi gick till Anntorps väv, där jag köpte att litet nystan Norogarn till en sjal, och till Sticka, också i Gamla stan.
Vidare till Söder, där vi dök in på Tygverket i början av St Paulsgatan. Där hittade vi fina vintageknappar.
Vidare till Litet Nystan.
De två killarna från Ekens garn var där och handlade av Ivar A.
Jag orkar inte bära mer, så jag satte mig och var smakråd till Marita som hittade fina garner.


Vi gick till en kinarestaurang och åt lunch. Marita kom på att hon skulle ha mer garn, så vi gick tillbaka till Litet Nystan.
Efter det gick vi tillbaka genom Gamla stan.


Vi tog en stickfika på taket till Kulturhuset innan det var dags för hemfärd.


Det här är vad jag kom hem med igår. Holst supersoft till en Ravello och ett nystan Norogarn till en sjal samt knapparna.


Kunde inte låta bli att börja med sjalen. Stickor 4, börjar nedifrån och ökar 1m i början av varje varv. Vid avmaskningen ska man släppa varannan så det blir glesare.


Idag packar jag till en dryg vecka i stugan. Garn, stickor, böcker, tidningar mm. Kan överleva regn.



Inga kommentarer: