tisdag 15 september 2015

Helgskola

Jag går i skolan en helg i månaden. Inte vanlig skola utan stickskola.
Handarbetes vänner, HV, anordnar en stickresa, där man stickar nåt som är speciellt från olika områden, landskap i Sverige.
Första gången var det Skåne med spedestickning.
Det som utmärker spedestickning är tunna stickor, här 1.25.
Här är det mudd to be.


I Skåne dekoreras tröjor med band och spetsar mm.
Här har jag precis börjat.


I söndags gick jag och Marie upp till Bollnästorget på Skansen där det färgades garn med svamp.


Jag lyckades blocka min Pebble beach shawl, mönster på ravelry.
Garn: 123 g BC Lucca Fino, merinoull.
Stickor: rundsticka 80 cm i storlek 4 mm, tror jag.
Jag gav bort den till Lotta, som blev väldigt glad.


Här är jag färdig med spedetröjan, tror jag....


Annars har jag vaccinerat klart mig inför resan till Peking nästa vecka. Och köpt kinapengar, och böcker till flygresan....

Inga kommentarer: